Zelfrijdende auto dreigt te mislukken, maar ADAS zijn niet meer weg te denken

De benodigde technologie voor zelfrijdende auto’s blijkt moeilijk te perfectioneren. Hoe verder de techniek vordert, des te meer realiseren wetenschappers zich dat de huidige generatie computers de laatste hordes niet kan nemen dat schrijft het Brabants Dagblad.

Zelfrijdende auto dreigt te mislukken, maar ADAS zijn niet meer weg te denken

In de jaren zestig van de vorige eeuw zijn flinke stappen gezet om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Denk aan zaken als driepuntsgordels, kreukelzones en gelaagd glas. In de decennia daarna redde de introductie van airbags, abs (anti-blokkeer remsysteem) en esp (tractie-controle) vele levens. Maar helaas zijn automobilisten sinds de jaren zestig niet veel beter of langzamer gaan rijden en dus is het logisch dat zelfrijdende auto’s worden gezien als dé manier om het aantal doden te verminderen.

Musk beloofde een zelfrijdende auto in 2015 te leveren

In theorie is het ook een fantastisch plan. Een zelfrijdende auto drinkt immers niet, wordt nooit moe, is altijd alert en crasht nooit. En dus was het optimisme groot toen Tesla-topman Elon Musk al in 2014 zei dat Tesla’s ‘volgend jaar’ volledig zelfrijdend zullen zijn. Het bleek een belofte die hij bijna acht jaar lang op rij zou herhalen. Integendeel.

Het aantal incidenten met zelfrijdende auto’s groeide gestaag en in de media hoor je tegenwoordig nog maar weinig over de zelfrijdende auto. Uit een enquête bleek dat bijna twee derde van de ondervraagden geen vertrouwen heeft in zelfrijdende auto’s.

Dit zeggen de experts

“Het uiteindelijke doel is om auto’s te maken die veiliger zijn dan door mensen aangedreven voertuigen”, zegt Philip Koopman, computer-professor bij Carnegie Mellon University. Het moet dus 99,9999999999 procent van de tijd werken. Autofabrikanten werken nog steeds aan de eerste paar negens, met nog een heleboel negens te gaan. Voor elke negen is het 10 keer moeilijker om dat te bereiken.”

Ook Gabriel Seiberth, topman van het Duitse computerbedrijf Accenture denkt dat de computertechniek nooit zo goed kan worden dat ze het menselijk brein kan evenaren, zelfs niet met kunstmatige intelligentie.

Carlo van de Weijer, directeur Kunstmatige Intelligentie aan de TU Eindhoven, en een specialist op het gebied van smart mobility, denkt in tegenstelling tot Seiberth wél dat computertechniek ooit net zo slim zal zijn als de mens. Maar toch ziet ook hij weinig toekomst voor volledig zelfrijdende auto’s. ,,Auto’s gaan wel steeds meer technische ondersteuning bieden om de veiligheid te vergroten en deels autonoom rijden hoort daarbij. maar een auto die compleet alle taken van ons overneemt komt er niet. Dat gaat nooit gebeuren. Niet alleen omdat het technologisch gezien onmogelijk is, maar ook omdat er geen vraag naar is. Het enige waar zelfrijdende auto’s toe leiden – als het al ooit gebeurt – is een slecht soort openbaar vervoer. Overheden zullen dat nooit accepteren en automobilisten ook niet. Daarvoor zijn ze teveel gehecht aan hun eigen auto.”