Wow, verkeersboetes gaan fors omhoog!

Alsof niet alles al duurder wordt, zijn nu ook de verkeersboetes verhoogd. Met name het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden wordt zwaarder bestraft, evenals onnodig links rijden en rechts inhalen. Wat verandert er allemaal en hoe hoog zijn de nieuwe boetes? De boete voor het vasthouden van een mobieltje achter het stuur is verhoogd van 350 naar 380 euro.

Wow, verkeersboetes gaan fors omhoog!

De kosten voor het levensonderhoud rijzen de pan uit. Waarom stijgen dan ook nog eens de verkeersboetes?

Per 1 maart zijn de boetes voor verkeersovertredingen omhooggegaan. Dat is niet uitzonderlijk: jaarlijks wordt de hoogte van de bedragen aangepast, in lijn met de inflatie. Maar omdat de inflatie het afgelopen jaar hoog was, stijgen ook de boetes een stuk forser dan normaal. Ze gaan gemiddeld met bijna 10 procent omhoog, waar dat een jaar eerder slechts 2 procent was. Minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid hield, ondanks Kamervragen, vast aan deze stijging. Een milder boetebeleid zou onveilig rijgedrag minder ontmoedigen, vreesde ze.

Welke verhoogde boetes springen het meest in het oog?

Op de eerste plaats de geldstraf voor het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden: die stijgt van 350 naar 380 euro. Die boete geldt ook tijdens het langzaam rijden in een file of het optrekken na een verkeerslicht. Kijk je op je mobieltje als je stilstaat voor rood of in de file? Dan ben je niet in overtreding. De boete voor rechts inhalen gaat van 250 naar 280 euro, hetzelfde geldt voor het rijden door een rood verkeerslicht. Onnodig links rijden, waardoor andere weggebruikers worden opgehouden? Van 220 naar 240 euro. Geen autogordel dragen, gaat je een tientje extra kosten: van 150 naar 160 euro. Bovenop elke boete komen ook nog eens incassokosten van negen euro.

Hoe zit het met snelheidsovertredingen?

Binnen de bebouwde kom blijven de boetes het hoogst. Tien kilometer per uur te hard rijden kost nu 82 euro, tegenover 75 euro vorig jaar. Op de snelweg kost je dat 72 euro, 6 euro meer dan in 2022. Dertig kilometer te hard ga je het flink voelen in de portemonnee: op een weg in een stad of dorp moet je nu 383 euro dokken (vorig jaar 352 euro). Op de snelweg is dat 334 euro (308). Ga je nog verder over de schreef – meer dan dertig kilometer per uur te hard in de bebouwde kom, meer dan veertig kilometer per uur te hard op de snelweg, dan volgt een strafbeschikking van het Openbaar Ministerie. Die kan bestaan uit een taakstraf of een hoge boete. Bij zeer ernstige verkeersovertredingen moet de dader voor de rechtbank verschijnen.

Welke maatregelen neemt justitie om de wegen veiliger te maken?

Het nieuwste wapen is de flexflitser. Dat zijn flitspalen die twee maanden op één plek staan en dan worden verplaatst naar de volgende locatie. Er worden in totaal vijftig flexflitsers ingezet, die gaan rouleren over ongeveer honderdvijftig locaties, met name plekken met veel risicofactoren. Het eerste apparaat in Limburg werd in november 2022 geïnstalleerd op de Napoleonsweg bij Heel, een weg met een donker verleden vanwege een aantal dodelijke ongelukken. Momenteel staat er ook een flexflitser op de Venloseweg in Roermond en op de Schelsberg in Heerlen. Eind april wordt er ook een geplaatst in Stein, op de Steinderweg.

Wat leveren al die verkeersboetes op voor de schatkist?

Een bedrag met heel veel nullen. In 2022 werden 8,1 miljoen bekeuringen uitgeschreven. Dat is grofweg gemiddeld één boete per voertuig. Het gemiddelde boetebedrag was 84 euro. Een snelle rekensom leert dat de schatkist dus vorig jaar gespekt werd met ruim 680 miljoen euro. Het overgrote deel van de boetes (6,5 miljoen) werd uitgedeeld voor snelheidsovertredingen. Een opvallende stijging was te zien bij het bellen of appen op de fiets: dat werd vorig jaar 60.000 keer meer bestraft dan het jaar ervoor. De boete daarvoor steeg met 10 euro naar 150 euro.

Zijn de verkeersboetes in Nederland hoger dan in omliggende landen?

Ja. In Duitsland zijn de straffen een stuk milder. Daar betaal je bijvoorbeeld 180 euro als je 30 kilometer per uur te hard rijdt binnen de bebouwde kom, nog niet de helft van de 383 euro in Nederland. Vasthouden van een mobiele telefoon kost daar maximaal 250 euro, tegenover 380 euro hier. Wel geldt er in Duitsland een strafpuntensysteem dat kan leiden tot een rijverbod of ontzegging van de rijbevoegdheid. Ook in België liggen de boetes op een aantal fronten lager. Zo staat op het gebruik van een smartphone achter het stuur een geldstraf van 174 euro. Word je betrapt, dan loop je wel het risico dat je acht dagen je rijbewijs kwijt bent.

Wiche Roel. (2023, 21 maart). Verkeersboetes fors verhoogd: dit zijn de nieuwe bedragen die je bij een overtreding moet betalen. Telegraaf.