Vooral horecamedewerkers kiezen voor omscholing tot rijinstructeur

Marktleider De VerkeersAcademie constateert dat het gros van de nieuwe studenten die dit jaar zijn gestart met een opleiding tot rijinstructeur, of nog gaan starten, uit de horeca afkomstig zijn. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 40 en 45 jaar. De verwachting is dat vooral de zijinstroom vanuit de retail op korte termijn gaat stijgen.

Vooral horecamedewerkers kiezen voor omscholing tot rijinstructeur

Groei van zijinstroom door winkelpersoneel verwacht

Directeur Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie: “Bij al onze studenten betreft het omscholing, oftewel mensen die een carrièreswitch maken. Uiteraard leiden we ook een enkele tiener of jonge twintiger op, maar je hebt nu eenmaal een rijbewijs nodig om aan de opleiding tot rijinstructeur te beginnen. En dat is ten tijde van het bepalen van de studiekeuze vaak nog niet het geval. Vaak betalen de zij-instromers hun studie zelf, maar het komt ook regelmatig voor dat het een rijschool met baangarantie de opleiding aanbiedt of dat het UWV meebetaalt.” In totaal leidt De VerkeersAcademie in 2023 naar verwachting zo’n 550 nieuwe instructeurs op en dat is bijna de helft van alle nieuwe instructeurs in Nederland.

Corona-effecten

“Corona heeft een groot effect gehad op onze branche”, concludeert Kantelberg. “De behoefte aan individuele mobiliteit -en daarmee aan rijopleidingen- is enorm gegroeid en daarmee dus ook de vraag naar goede rijinstructeurs. Tegelijkertijd zien we in andere sectoren na corona langzamerhand een soort ‘shake-out’ plaatsvinden; sommige bedrijven gaan ten onder aan de coronaschulden of de werkdruk was en is er erg hoog. Dat zien wij dan weer terug in de aanmeldingen. Voormalig horecapersoneel dat zich laat omscholen is gewend aan het werken met mensen. Ze zijn servicegericht, maar wel klaar met onregelmatige werktijden en lange werkdagen.”

Eigen succesbeleving

Na de horeca blijkt ‘sales’ de meest voorkomende discipline waar zijinstromers vandaan komen. “Voornamelijk mensen in de buitendienst: vertegenwoordigers en accountmanagers bijvoorbeeld. Die rijden het hele land door, hebben veel klantcontact en natuurlijk een neusje voor zakendoen”, aldus Kantelberg. “Maar ze krijgen ook steeds hogere targets en meer druk op hun schouders, waardoor de keuze voor een zelfstandig bestaan als rijinstructeur wordt gemaakt. Ze willen een eigen bedrijf beginnen en ervaren dat elke geslaagde leerling je eigen succesbeleving is.”

Ontwikkelingen winkelstraat

De werkdruk, zowel fysiek als mentaal, is ook de belangrijkste reden voor zorgmedewerkers om te kiezen voor omscholing tot rijinstructeur. Deze beroepsgroep staat bij De VerkeersAcademie dan ook op de derde plaats voor wat betreft de achtergrond van zijinstromers. Kantelberg: “In de zorg is het natuurlijk steeds meer aanpoten en roeien met de riemen die je hebt. Van nature zijn zorgmedewerkers goed in de omgang met mensen en bijkomend voordeel van de omscholing is dat specialisatie mogelijk is, bijvoorbeeld voor rijles aan mensen met een fysieke beperking of met autisme.” Op de vierde en vijfde plaats qua zijinstroom staan beroepschauffeurs en winkelpersoneel. “Ik voorzie dat vooral de aanmeldingen uit die laatste categorie de komende tijd flink gaan stijgen, getuige de recente ontwikkelingen in de winkelstraat bij grote ketens”, besluit Kantelberg.

Opleiding rijinstructeur

Zie jij jouw toekomst ook in de rijschoolbranche? Kies dan voor de opleiding rijinstructeur.

Meer informatie