Verkeersboetes gaan omhoog en omlaag

Er komt meer differentiatie in de bestraffing van verkeersovertredingen. Daarmee hoopt demissionair minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid het verkeer veiliger te maken én de acceptatie van verkeersboetes onder de bevolking te vergroten.Sommige verkeersboetes worden lager, terwijl anderen daarom worden verhoogd.

Verkeersboetes gaan omhoog en omlaag

Ernstige en gevaarlijke verkeersovertredingen wil het kabinet zwaarder bestraffen en de relatief kleine overtredingen in het verkeer juist lager. Drie voorbeelden:

Gebruik mobiele telefoon tijdens het rijden

De boete voor het vasthouden en gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden wordt verhoogd van 240 euro naar 340 euro.

Overschrijding maximumsnelheid op de autosnelweg met minder dan 10 km/u

De boetes voor te hard rijden op de snelweg voor de eerste 10 km/u boven de maximum snelheid wordt met 15 procent verlaagd.

Het niet voorrang verlenen

De boete voor het niet voorrang verlenen wordt hoger.

Advies

Op die manier is het volgens Grapperhaus eenvoudiger om harder in te kunnen grijpen bij dingen in het verkeer die echt ernstig zijn. ‘Dit is een advies geweest van de commissie Feiten en Tarieven, met daarin vertegenwoordigers van politie, OM en deskundigen, die heeft gekeken hoe je dit op een goede manier kunt inrichten,’ zei Grapperhaus tegen BNR.

Op basis van advies van de Commissie Feiten en Tarieven, waarin onder andere experts van de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zitten, worden een aantal zwaardere verkeersovertredingen hoger beboet. De extra boete ontvangsten hieruit worden ingezet om de boetes voor lichtere verkeersovertredingen te kunnen verlagen. Hiermee geeft het kabinet uitvoering aan afspraken in het regeerakkoord.