Veiliger rijden dankzij Advanced Driver Assistance-systemen

Autorijden zal nooit meer hetzelfde zijn. We stappen massaal over op elektrisch rijden en op termijn zal waterstof ook z’n intrede doen. Daarnaast worden nieuwe auto’s uitgevoerd met tientallen ADAS-systemen. ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. In goed Nederlands: geavanceerde rijhulpsystemen. Deze systemen zijn vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto’s.

Veiliger rijden dankzij Advanced Driver Assistance-systemen

Verplicht door de EU
De Europese Unie verplicht autofabrikanten nieuwe auto’s uit te rusten met dertig rijhulpsystemen (ADAS). Noodremsystemen, Lane Assist, Automatische snelheidsbeperking en een alcoholslot worden vanaf mei 2022 verplicht in nieuwe modellen en vanaf mei 2024 in alle nieuw geregistreerde auto’s. Ook een achteruitrijcamera, een waarschuwingssysteem om slaperigheid en smartphonegebruik op te merken en een black box worden verplicht. Deze laatste registreert de omstandigheden rond een ongeval.

Minder ongevallen
Het doel van de ADAS-systemen is het aantal ongevallen in het verkeer te verminderen. Alleen een systeem als Intelligent Speed Assistance (ISA) zou het aantal dodelijke verkeersongevallen al met 20 procent kunnen verminderen. In 2019 kwamen in de EU 25.300 mensen om in het verkeer en waren er 135 duizend zwaargewonden. Er dus nog veel te winnen.

Belangrijke ADAS-systemen
Lane Departure Warning
Dit systeem voorkomt dat je per ongeluk je rijbaan verlaat. Verschillende sensoren bepalen je plaats op de weg en zodra je de kant- of middenlijn overschrijdt, gaat het stuur trillen of klinkt er een geluidssignaal. Je kunt dan meteen ingrijpen. Er zijn ook systemen die zelf corrigeren om binnen de lijnen te blijven. Dit systeem heet Lane Keeping Assist.

Dode hoek waarschuwing
In het Engels: Blind Spot Detection System. Dit systeem waarschuwt je voor voertuigen, objecten of personen die zich in de dode hoek van je spiegel bevinden. Bijvoorbeeld door een rode of oranje driehoek in je spiegel te tonen. Ook zijn er systemen die een geluid laten horen of een vibratie in het stuur generen als je van richting wilt veranderen, terwijl er verkeer in de dode hoek rijdt.

Voorligger- en voetgangersdetectie
Dit systeem detecteert voertuigen of fietsers die voor je rijden. Afhankelijk van het type systeem ontvang je een waarschuwing en/of remt het systeem ook daadwerkelijk als je dat niet tijdig zelf doet en het gevaar bestaat dat je op een voetganger of achterop een stilstaande of rijdende fietser of voorligger botst.

Verkeersbordherkenning
De meeste auto’s met verkeersbordherkenning gebruiken een camera achter de binnenspiegel. Deze registreert de (digitale) verkeersborden die te maken hebben met snelheidslimieten en inhaalverboden. Naast het tonen van de actieve verkeersborden kan het systeem ook een visueel signaal geven wanneer je bijvoorbeeld de maximum snelheid overschrijdt.

Automatisch parkeren
Bij snelheden tot 30 kilometer per uur herkent dit systeem geschikte parkeerplekken voor je auto. Om de auto (semi-)automatisch in te parkeren, hoef je alleen voorzichtig te remmen, gas te geven en te schakelen. Het systeem doet de rest.

Adaptieve Cruise Control
Met Adaptieve Cruise Control blijft je auto automatisch snelheid verminderen of vermeerderen op basis van het voertuig dat voor je rijdt. Enkele Adaptive Cruise Control Systemen halen ook automatisch in, op aangeven van de bestuurder. Adaptive Cruise Control werkt soms niet bij een lage snelheid (15 km/u). Als dit wel het geval is, spreken we ook wel van een File Assistent.

AEB – Autonomous Emergency Braking
Andere namen zijn City Safety of Noodremsysteem. Het Systeem heeft als doel om aanrijdingen te voorkomen. Als het systeem inschat dat je een botsing kan gaan veroorzaken, begint het met remmen en volgen er akoestische signalen. Als je niet tijdig remt, zal het systeem een noodstop maken.

Rear en/of Front Cross Traffic Alert
Dit systeem detecteert naderende voertuigen van links of rechts die je zelf slecht of niet kunt zien. Handig als je een parkeervak wilt verlaten en beperkt zicht hebt. De sensoren in de bumpers houden het naderende verkeer voor je in de gaten. Afhankelijk van het type systeem ontvang je een waarschuwing en/of remt het systeem ook daadwerkelijk als je dat niet tijdig zelf doet.

Autopilot, ProPilot, Pilot Assist en Driver Assist
Fabrikanten combineren steeds vaker Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring en een File Assistent in één ADAS-systeem. Met name op snelwegen werkt dit erg goed, maar het is nog niet feilloos. Gebruik deze automatische besturing dus liever niet bij tijdelijke markering bij wegwerkzaamheden. Zie dit systeem dan ook vooral als een paar ‘extra oplettende ogen’.