Studenten gaan nog beter voorbereid op examen

Twee kandidaten werkten mee aan de pilot met rijden in een elektrische lesauto. En beide studenten zijn geslaagd. Mede daardoor werd de pilot een mooi succes. Als docent had Patrick een belangrijk aandeel in dat succes. Direct na de examens feliciteerden we Patrick.

En we vroegen hem hoe hij op het lesgeven in een elektrische lesauto terugkeek. “Dat was fijn. We hebben echt wel de tijd genomen om aan de slag te gaan met het regeneratief remmen en om goed met alle hulpsystemen te werken. Op het examen is dat allemaal niet van toepassing, maar we hebben het wel allemaal kunnen doen.”

Zijn de studenten dan nog beter voorbereid op het examen? “Eerlijk gezegd, ja.”

Studenten gaan nog beter voorbereid op examen

“Leerling kan zijn aandacht beter verdelen”
De allereerste Nederlander die in een elektrisch voertuig examen heeft gedaan is Sjoerd. Hij gaat na de opleiding ook lesgeven in een elektrisch voertuig. Welke voordelen zal hij tegenkomen in de praktijk? “Wat niet per se met elektrisch rijden te maken heeft is de automaat natuurlijk. De rijbewijsleerling kan zijn aandacht veel beter verdelen. Hij is eerder klaar bij kruispunten. Zeker met dat regeneratief remmen, wat elektrisch rijden natuurlijk wel heeft.”

“Dit is de toekomst”
Patrick is positief over de pilot. Moet De VerkeersAcademie dat een vervolg geven? “Ik zie hier wel toekomst in. Het hoeft niet per se elektrisch te zijn, het kan bijvoorbeeld ook waterstof zijn. Ook qua hulpmiddelen die op zo’n auto zitten. We kunnen dan zaken meenemen als adaptief rijden, dus met gebruik van adaptive cruisecontrol, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Ook mooi is de dodehoekherkenning, zodat je in een vroegtijdig stadium kunt herkennen dat iemand in je dode hoek zit. Je gaat heel anders rijden en je ziet dat de aandacht heel anders verdeeld gaat worden.”

“De hulpsystemen komen eraan”
Daarom is het belangrijk dat niet alleen de rijinstructeur-in-opleiding, maar ook de ervaren rijinstructeur kennis maakt met de moderne hulpmiddelen. Dat vindt Patrick ook. “Aan de ene kant moet de rijinstructeur met zijn tijd mee. Aan de andere kant kan de leerling thuis ook in de auto van zijn vader stappen en met die systemen in aanraking komen.”

Reden voor De VerkeersAcademie om de pilot te evalueren en de resultaten van de pilot te verwerken in de opleiding en bijscholing van rijinstructeurs. Wordt dus vervolgd.