Lesgeven aan leerlingen met een beperking

Sinds enkele jaren mogen wij als enige in Nederland de bijscholing “lesgeven aan leerlingen met een beperking” verzorgen. Tijdens deze bijscholing worden rijinstructeurs uitgebreid op de hoogte gebracht van de wet- en regelgeving omtrent het autorijden met aanpassingen. We leren rijinstructeurs hoe ze op effectieve wijze les kunnen gaan geven aan deze groep leerlingen en wat de mogelijkheden zijn voor het aanpassen van de lesauto. De bijscholing neemt twee dagdelen in beslag en wordt verzorgd door Danny, die als rijinstructeur zelf jarenlang les heeft gegeven aan deze doelgroep. Danny wordt verder nog bijgestaan door Len van Dort, een ervaringsdeskundige en sinds enkele jaren zelfstandig rijinstructeur en freelance docent bij De VerkeersAcademie.

Start bijscholing
Afgelopen dinsdag ontvingen we weer een leuke groep enthousiaste rijinstructeurs die zich hadden aangemeld voor deze bijscholing. De ochtend werd gestart door Danny met theorieles waarbij onderwerpen als de wet- regelgeving en de samenwerking met het CBR voorbij kwamen. Ook was er voldoende tijd om uitgebreid in te gaan op de vele vragen die iedereen had. ‘s Middags werd de groep opgesplitst in duo’s of trio’s en kregen de rijinstructeurs om en om een uur praktijkles van Len in zijn aangepaste lesauto. Ondertussen ging de rest verder met theorieles. We mochten die middag meerijden met twee van hen, Bas en Dorien.Tijdens de praktijkles konden de rijinstructeurs zelf ondervinden hoe het is om met een aangepaste lesauto de weg op te gaan. Het was een leuke en vooral leerzame les met veel gelach. “Dan zal ik de auto nu eerst in zijn automaat zetten”, zei Bas. “Prima hoor, maar dat is de verlichting haha”, reageerde Len. Maar waar nodig, werd er ook streng toegesproken. “Bij het remmen je duim aan de onderkant van de handrem houden”, herhaalde Len nogmaals. “Ja ik weet het, maar mijn duim luistert niet”, antwoorde Bas. “Nee Bas, je oren luisteren niet”, aldus Len. Een tijdje later: “En nu iets minder ouwehoeren en wat beter gaan luisteren”.

Beweegredenen
Onze eigen docent Len is in 2005 zelf betrokken geweest bij een ernstig verkeersongeval waarbij hij zijn rechteronderbeen heeft verloren. Hierdoor kwam hij al op jonge leeftijd achter het belang van veilige verkeersdeelneming. Op zijn 18e ondervond hij uit eigen ervaring hoe lastig het is om een goede rijschool te vinden met een aangepaste lesauto voor mensen met lichamelijke beperkingen. Tijdens de rijlessen en mede door de enthousiasme van zijn rijinstructeur nam hij daarna al snel het besluit om ook zelf rijinstructeur te worden. Hij volgde bij De VerkeersAcademie zijn opleiding tot rijinstructeur, evenals deze bijscholing. Inmiddels is hij docent en onderwijst en begeleidt hij anderen die zich ook willen gaan richten op deze doelgroep.

Als we de rijinstructeurs vragen naar hun beweegredenen om deze bijscholing te volgen krijgen we verschillende antwoorden. Voor een aantal van hen is deze bijscholing een bewuste keuze om zich in de toekomst (ook) op deze doelgroep te gaan richten. Voor anderen is het een oriëntatie op zoek naar nieuwe mogelijkheden. En dan hebben we nog onze Bas. Hij dacht dat hij zich voor de bijscholing ‘autisme/ADHD’ had aangemeld. “Maar”, vervolgde hij snel, “ik heb absoluut geen spijt dat ik nu bij deze bijscholing terecht ben gekomen. Ik vind het ontzettend leuk en erg interessant om dit eens mee te maken en in een volledig aangepaste lesauto te mogen rijden”, aldus Bas.

Interesse gekregen?
Wil je ook meer betekenis halen uit je werk? Meld je dan aan voor deze bijzondere bijscholing. De eerstvolgende startdata zijn:

31 januari in Best
24 februari in Zwolle
16 maart in Amsterdam
31 maart in Nieuwegein
Denk eens aan de voldoening die het je oplevert wanneer je ziet dat een leerling met jouw hulp (opnieuw) een stuk zelfstandiger het leven in kan gaan.

Hopelijk zien we je snel.