Hoe is het om als eerste examen te doen in een elektrische lesauto?
De VerkeersAcademie heeft de primeur van de eerste examens in een elektrische lesauto. Daarmee wordt een nieuwe stap gezet in het opleiden van rijinstructeurs. Want los van de duurzaamheid en het beperken van uitstoot komen rijinstructeurs-in-opleiding nu in een vroegtijdig stadium in aanraking met de nieuwste technologische snufjes. Erg belangrijk, zo vindt De VerkeersAcademie.
De eerste die in een elektrische lesauto af mocht rijden is Sjoerd. Sjoerd is werkzaam als buschauffeur en gaat na zijn opleiding werken bij Rijles zonder Stress. Meteen na zijn examen vroegen we Sjoerd hoe het examen was verlopen. “Het is goed gegaan,” zegt Sjoerd duidelijk opgelucht. “Het was best wel spannend natuurlijk. Ik was super zenuwachtig, maar het is allemaal goedgekomen. Ik ben geslaagd. Dit was voor mij het eerste examen van de opleiding. Over twee weken staat voor mij het eerste theorie-examen op het programma.”
Sjoerd doet de opleiding via e-learning. “Ja dat moet wel in verband met mijn werk als buschauffeur.” Hij wil stoppen als buschauffeur. “Het rijden is wel leuk, maar de zaken er omheen niet zo. Je eigen ritme bepalen. De ene week rij je vroeg en start je om 5.00 uur in de ochtend. De andere week begin je om 17.00 uur en rij je door tot 2 uur ’s nachts. En als rijinstructeur bepaal ik meer mijn eigen lestijden. En dat zal fijn zijn.”
De voorbereiding op het examen was ook goed verlopen. “Je leert al snel de auto kennen. Het is voor mij allemaal nieuw. Vooral de hulpmiddelen en om daarmee bekend te raken. Je mag ze gebruiken en dan moet je wel weten waar het allemaal zit en hoe het werkt.”
“Met het rijden in een elektrische lesauto heb je wel meer de gelegenheid om op te letten wat er om je heen gebeurt.”
Zijn eigen lesauto zal ook een hele moderne zijn. Misschien niet elektrisch, maar wel een automaat met dezelfde moderne rijhulpsystemen. Sjoerd is daarom blij dat hij er nu al kennis mee heeft gemaakt. “Voor mijn leerlingen bij Rijles zonder Stress zal het ook echt een aanrader zijn. Vooral bij het schakelen. Bij kruispunten en rotondes zal het niet hoeven schakelen een zorg minder zijn voor de doelgroep. De leerling kan zich veel meer concentreren op het rijgedrag en plaats op de weg.”
Sjoerd is dus geslaagd. Maar hij gaat het niet vieren: “Nee, ik moet werken mogen en ik zit dan vanaf 6 uur gewoon weer achter het stuur.”