Grote drukte bij Nederlandse rijscholen – ‘Nieuwe instructeur zoeken kost veel moeite’

De Nederlandse vacaturebanken staan vol met rijschoolvacatures, nieuwe leerlingen moeten soms maandenlang wachten op hun eerste rijles en opleidingsinstituten hebben het druk. Door de coronastop heeft de rijschoolbranche het drukker dan ooit. “Ik denk dat het pas over drie maanden wat rustiger is.” Daarover schrijft nieuwssite RijschoolVandaag.nl.

Grote drukte bij Nederlandse rijscholen – ‘Nieuwe instructeur zoeken kost veel moeite’

De vacaturebank van De VerkeersAcademie, maar ook van indeed.nl staan bol van de rijschoolvacatures. Op moment van schrijven heeft Indeed meer dan 130 openstaande vacatures.

Nieuwe aanwas

Bij opleidingsinstituut De Verkeersacademie is de aanwas van nieuwe vacatures groot, vertelt directeur Gijs Kantelberg. “Daar zijn de afgelopen weken 50 vacatures op geplaatst. Normaal is dat er eentje per dag en in laagconjunctuur soms maar 2, 3 per week.”

Rijscholen hebben het druk. De leerlingen blijven komen, vertelt Aline Kruidhof, van Rijschool Kruidhof in Nieuwleusen. “Het is bij ons erg druk op dit moment. We hebben onze agenda’s erg vol staan en mensen moeten wachten om te kunnen rijden.”

“Door de problemen bij het CBR gaan er dus weinig leerlingen uit, maar komen er wel nieuwe bij”

‘Weinig leerlingen uit, veel nieuwe bij’

Kruidhof heeft wel een idee waardoor dit komt. “Veel kandidaten hebben een uitgesteld examen en moeten de komende tijd nog op examen gaan. Het plannen van examens bij het CBR is lastig. Er is weinig en wisselende examencapaciteit beschikbaar. Wij zijn gewend om kandidaten ver van tevoren al een examendatum te geven, zodat we weten wanneer ze klaar moeten zijn voor het examen. Dit is nu niet altijd even handig in te plannen.”

Bij Rijschool Raymond Graanoogst in Nieuwegein is de wachtlijst lang. “De piek in leerlingen zorgt ervoor dat we nu een wachtlijst hebben van drie maanden. We hebben zo’n dertig leerlingen meer dan voor de coronacrisis”, vertelt Graanoogst.

“We hebben natuurlijk 2,5 maand stil gelegen. Dan heb je leerlingen die al zouden beginnen, die laat je niet zitten. De leerlingen die zouden afrijden, konden geen examen doen. Die heb je dus ook nog even. Door de problemen bij het CBR gaan er dus weinig leerlingen uit, maar komen er wel nieuwe bij.” Doordat de schoolvakanties zijn begonnen, is de aanwas van nieuwe leerlingen groter, geeft hij aan.

Nieuwe instructeur

Om de problemen op te lossen, ging Graanoost op zoek naar een nieuwe instructeur. “Dat is altijd al lastig, maar in deze drukke periode helemaal. De rijinstructeurs zijn toch je reclamebord. Ik zoek liever iets iets verder naar een betrouwbaar iemand, dan dat ik de eerste de beste aanneem.” Graanoogst plaatste een advertentie en had geluk. “We vonden iemand in opleiding, en die ging bij ons aan de slag.”

De rijschool kan nu met vier instructeurs en de verkorte rijtijden (een uur in plaats van anderhalf uur) meer leerlingen aannemen. “Zo kun je meer leerlingen op een dag lesgeven. Het is wel druk, maar we klagen niet.” Daarnaast denkt hij dat de drukte over drie à vier maanden wel wat gaat afnemen. “We hebben nu een wachtlijst van drie maanden, ik denk dat het daarna pas wat rustiger gaat worden.”

1,5 jaar een openstaande vacature

Jan Kleine, van Kleine Rijopleidingen heeft al anderhalf jaar een openstaande vacature voor een rijinstructeur. “Bij ons was de drukte al erg hoog en hebben al een lange tijd een wachtlijst. De wachtlijst is toegenomen door de coronastop en we hebben zelfs een aantal leerlingen geweigerd en doorgestuurd naar een goede collega”, vertelt Jan Kleine.

Kleine Rijopleidingen is een kleine rijschool, gespecialiseerd in leerlingen die moeilijker leren dan een doorsnee leerling. “Denk daarbij aan AD(H)D, ASS, trauma, faalangst, lichamelijke beperkingen, enzovoorts. Er zijn zo nu en dan wel sollicitanten”, zegt Kleine. “Maar die schrikken als ze horen dat we soms leerlingen hebben die 200+ uren nodig hebben. Het is een kwetsbare groep jongeren, waarbij je sommige dingen dertig keer moet uitleggen. Wij verwachten van de instructeur dat diegene dan niet boos of geïrriteerd naar de leerling zal reageren.”

Ook Rijschool Kruidhof zoekt nog steeds een nieuwe instructeur om de druk wat te verminderen.

Rijschoolvacatures door vergrijzing

Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie geeft aan dat de drukte ook bij opleidingsinstituten is te merken, en bij uitgevers zoals Vekabest en Verjo.

Hij denkt dat de reden voor drukte aan de coronastop ligt, maar de reden voor het grote aantal vacatures ook kan liggen aan de vergrijzing. “Veel oudere rijinstructeurs zijn gestopt uit angst voor corona, of gewoonweg omdat ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt.” De rijschoolsector kan dus wel wat versterking gebruiken.