Deze rijhulpsystemen zijn vanaf vandaag verplicht

Met als doel autorijden veiliger te maken, treedt vandaag een EU-verordening in werking, die tal van rijhulpsystemen verplicht in nieuwe modellen. Dit vraagt een toelichting: het gaat om nieuwe auto’s van nieuw gelanceerde modellen. Nieuwe auto’s van reeds bestaande modellen zijn hiervan uitgesloten tot 2024. Maar met de nieuwe verordening zal elke nieuwe auto uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer (ISA).

Deze rijhulpsystemen zijn vanaf vandaag verplicht

Rijhulpsystemen zijn niet nieuw. Denk aan ABS. Maar nieuwe rijhulpsystemen moeten autorijden nog veiliger maken. Daarom moeten nieuw ontwikkelde auto’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en bussen vanaf vandaag voorzien zijn van een aantal nieuwe rijhulpsystemen, oftewel ADAS. We noemen er 2.

Intelligent Speed Assistance (ISA)

De eerste is het zogeheten ISA-systeem, oftewel de Intelligent Speed Assistance. Daarbij gaat het om een rijhulpsysteem, dat de bestuurder attent maakt op de toegestane maximumsnelheid. Dit gebeurt door een geluidssignaal of een knipperend symbool op het dashboard. Dat zal veel bestuurders irriteren en je kunt het ook uitschakelen, maar iedere keer als je de auto start, is het weer actief.

Event Data Recorder (EDR)

De tweede, die we noemen is de Event Data Recorder (EDR), oftewel een black box of zwarte doos. Dit systeem bewaart gegevens van de laatste dertig seconden voor de impact en tien seconden erna, zoals snelheid, stuurstand en of de lichten van de auto brandden.

De gegevens mogen alleen worden geraadpleegd door nationale overheden en door de autofabrikanten zelf om onderzoek te doen naar de oorzaak van een ongeval. Verzekeraars zouden er niet bij kunnen, verzekert de EU. Maar critici vrezen dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.

Ook verplicht vanaf 6 juli in nieuwe auto’s zijn verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem, parkeersensoren, rijbaanassistentie, vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen, een voorruit met veiligheidsglas om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen en voorbereidingen voor een alcoholslot.

Werk voor ADAS-instructeur

Dealerbedrijven schakelen steeds vaker gespecialiseerde ADAS-instructeurs in om hun klanten kennis te laten maken met hun nieuwe auto en de reeks aan rijhulpsystemen. De VerkeersAcademie biedt daarom rijinstructeurs de mogelijkheid om zich te laten omscholen tot ADAS-instructeur. Deze WRM-bijscholing is praktijkgericht en dankzij een e-learningmodule krijg je makkelijk inzicht in het nut, de noodzaak en de werking van de rijhulpsystemen. Tijdens praktijkritten leer je de systemen kennen en inzetten tijdens de rijopleiding. Op 11 november start de volgende bijscholing. Doe mee en klik op onderstaande button om je aan te melden. Er is plek voor maximaal 15 rijinstructeurs.

Aanmelden voor de bijscholing