Sinds 2016 een eigen rijschool: het verhaal van Edwin

Eind 2014 begon Edwin bij ons met de zaterdagopleiding tot rijinstructeur. Op 18 januari 2016 haalde hij zonder problemen zijn WRM-bevoegdheid en sinds maart 2016 runt hij zijn eigen rijschool ‘Edwin Rutgers Rijopleidingen’.

Hoi Edwin, wil je om te beginnen wat over jezelf vertellen?
“Mijn naam is Edwin Rutgers (47). Ik ben getrouwd met Sandra en we wonen samen met onze drie kinderen in Nijverdal. In het verleden heb ik veel ervaring opgedaan als instructeur en coach, door mijn werk als slagwerkdocent aan de muziekschool Pop Rock Factory en als seqwayinstructeur. In het verleden reed ik altijd met veel plezier limousine en heb ik eindeloos door Europa getoerd op de motor. Verder ben ik in het bezit van een vrachtautorijbewijs (categorie C+E). Je zou kunnen zeggen dat ik gek ben op alles wat wielen heeft.”

“Mensen iets leren is ook een grote passie. Deze twee liefhebberijen heb ik samen kunnen voegen in mijn rijschool. Ik vind structuur in de rijles en het behalen van doelstellingen erg belangrijk. Dit motiveert de leerlingen om veilig, vlot en zelfstandig te leren autorijden.”

Waarom heb je ervoor gekozen om je opleiding bij ons te volgen?
“Ik heb voor de VerkeersAcademie gekozen omdat jullie opleidingsmethode mij aansprak. Zo kon ik, naast mijn werk, op zaterdag naar school en werd ik daarnaast op een fijne manier begeleid door Henk Ruiter in vooral de 1e en 2e fase.”

Hoe verliep de oriëntatie naar het vinden van een lesauto?
“De praktijklessen werden destijds gegeven in een Hyundai I30. Henk vertelde mij tijdens de lessen dat Hyundai ook graag de rijschoolwereld in wil. Omdat ik erg tevreden was over de compleetheid en de prijs/kwaliteitverhouding van de auto en Hyundai mij een leuke actie aanbood, ben ik overstag gegaan. Ik ben nog steeds tevreden over deze auto en de leerlingen ook. Daarnaast kunnen leerlingen bij mooi weer ook kiezen voor rijles in een Peugeot 207 Première cabrio. Daar genieten ze zichtbaar van. Bij mijn weten ben ik in Twente de enige rijschool die rijlessen aanbiedt in een cabrio.”

Hoe gingen de eerste weken nadat je voor jezelf begon?
“Op 1 maart 2016 ben ik, na mijn opleiding aan de VerkeersAcademie, gestart met mijn rijschool waar ik rijopleidingen verzorg voor categorie B in de gemeenten Hellendoorn, Wierden, Rijssen-Holten, Almelo en Borne. De eerste weken waren alsof ik net mijn eigen rijbewijs gehaald had: “en dan nu alleen met de leerling”. De aanpak van de VerkeersAcademie is echter een goede basis om je werk zelfstandig uit te kunnen voeren. Daarnaast is het in mijn ogen erg belangrijk hoe jij als instructeur naast jouw leerling zit. Vanaf het begin probeer ik al sterk te zijn in het individueel ‘op maat’ les geven. Wat heeft de leerling nodig en waarmee daag ik haar/hem uit? Dat betekent ook af en toe de auto stilzetten en tweezijdig en gelijkwaardig feedback vragen en geven. Naast mijn instructeursbevoegdheid ben ik door De VerkeersAcacemie ook direct in het bezit gekomen van mijn RIS-certificaat. Hiermee kan ik goede kwaliteit bieden, en dat resulteert in een hoog slagingspercentage voor zowel theorie als praktijk. Op dit moment heb ik het hoogste slagingspercentage van de gemeente Hellendoorn.”

Wat doe je momenteel aan marketing?
“Ik ben actief op Facebook en Instagram. Verder moet ik het vooral hebben van positieve mond-tot-mondreclame via leerlingen die bij mij hebben gelest. Ik heb gemerkt dat de meeste nieuwe leerlingen die zich bij mij aanmelden dit doen op advies van iemand uit hun netwerk. Dat heb ik ook het liefst.”

Wat is je ambitie voor de toekomst?
“Eigenlijk ben ik op dit moment tevreden zo, maar ik wil in de toekomst nog wel door middel van trainingen en cursussen mijn expertise verder uitbreden. Faalangst, ADHD en autisme spreken me aan en ik wil graag de kennis in huis halen om ook deze mensen goed ‘op weg’ te helpen.”

Wat wil je tenslotte anderen die een rijschool willen starten meegeven?
“Blijf bij jezelf en wees er voor de leerling. Help ze ook met hun theorie en laat ze vooral niet zweven. Wees duidelijk aan het begin van een les over wat je wil gaan doen en welke doelstelling je wil bereiken aan het einde van de les. Geef je leerling huiswerk op door het lezen en leren van een script welke bij het niveau de leerling past. Probeer een ontspannen sfeer te creëren in de auto. Dit lukt vaak als jezelf ook ontspannen overkomt en je zo gedraagt tegenover de leerling. Wees transparant over je lesprijzen en de leerweg. Geen onduidelijkheden! Neem ook andere leerlingen mee, zodat ze van elkaar kunnen leren. Mits ze daarvoor openstaan natuurlijk.”