NIEUWS |

Rijschoolmarketing: 5 tips voor je rijschool

Wil je meer nieuwe leerlingen voor je rijschool? Groeien? Hogere omzet? Online een sterke reputatie opbouwen? Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Daar is inzet voor nodig, maar hoe begin je daar nou aan? Met 15,5 miljoen internetgebruikers in Nederland zou online marketing één van de belangrijkste activiteiten moeten zijn van iedere ondernemer. Dus ook van jou als rijschoolondernemer. Hieronder een aantal tips om een goede start te maken.

rijschoolmarketing

Social media plan

Alles begint bij een goede strategie. Wie ben je als persoon en wat wil je uitstralen met je rijschool? Uit wie bestaat je doelgroep? Op basis hiervan bedenk je een boodschap die je doelgroep aanspreekt. 

Deel relevante content

Zorg ervoor dat je las rijschool altijd content deelt die voor jouw doelgroep een meerwaarde heeft. Voorbeelden van berichten die goed werken bij (potentiële) leerlingen (en hun ouders):

  • Waardevolle tips voor tijdens de rijlessen;
  • Foto’s van blije net geslaagden leerlingen;
  • Tijdelijke aanbiedingen of acties voor mensen die je Facebookpagina liken en/of delen;
  • Afbeeldingen van verkeerssituaties waarbij je bijvoorbeeld vraagt naar de volgorde van voor laten gaan;
  • Video’s waarin je instructies of extra uitleg geeft over bepaalde (moeilijke) handelingen;
  • Leuke anekdotes of quotes afkomstig van leerlingen (eventueel met tag). Plaats daarbij de tekst in een afbeelding;
  • Prijsvragen.

Plan berichten in

Ga één keer per week een uurtje achter je laptop of pc zitten en plan dan voor de hele week elke dag 1 of 2 berichten in. Dat is meer dan voldoende. Om je berichten in te plannen kies je in Facebook in plaats van ‘publiceren’  voor ‘plannen’. Heel eenvoudig. Wil je ook Twitter in gaan zetten? Dan is Buffer een handige gratis tool om je tweets in te plannen.

Beste tijd

Je doelgroep bestaat hoofdzakelijk uit jongeren en zij zijn op Facebook het meest online tussen 17:00 en 24:00 uur. Voor jou als rijschool is dit dan ook de beste tijd om berichten te plaatsen. Je hebt dan namelijk de meeste kans dat je bericht gezien wordt door je doelgroep.

Ga interactie aan

Alleen maar zenden zet geen zoden aan de dijk, zeker niet bij het inzetten van social media. Om succesvol aandacht te vragen voor je rijschool moet je de interactie met je doelgroep aan gaan. Log dus elke dag eventjes in op al je accounts zodat je tijdig kunt reageren op reacties of eventuele vragen. Niets is zo vervelend als een veel te late terug reactie.

Hulp nodig bij rijschoolmarketing?

Eens per jaar organiseren wij een marketing dag speciaal gericht op rijscholen waarbij we rijinstructeurs wegwijs maken in de beginselen van online marketing. Na het volgen van deze opleiding beschik je over alle benodigde kennis en vaardigheden die je nodig hebt om je rijschool (online) beter én sterker op de kaart te zetten. Bel voor meer informatie naar 030 - 604 25 14.

←  Terug naar het nieuwsoverzicht