NIEUWS |

Pilot bijscholing in Zweden zeer geslaagd

In februari heeft De VerkeersAcademie bijscholingen mogen verzorgen in Zweden. Twee groepen rijinstructeurs volgden daar de bijscholingen "ADAS" en "Voertuigbeheersing in de praktijk". Het IBKI hield ter plekke een oogje in het zeil.

Voertuigbeheersing in de praktijk

Tijdens de afronding van de rijopleiding worden we nog vaak geconfronteerd met hiaten in de voertuigbeheersing bij uitvoering van eenvoudige en complexe verkeerssituaties.

Deze bijscholing voor rijinstructeurs beoogt structuur aan te brengen door aandacht voor zaken als het gebruik van doel-middel in de rijopleiding en ook door het gebruik maken van de "zone van naaste ontwikkeling".

Gelet op de mooie omgeving en de mogelijkheden die we in Zweden kregen aangeboden, hebben we de cursus zowel theoretisch en praktisch ingedeeld. Daarvoor konden we beschikken over een ijsmeer met een circuit van een lengte van 2 kilometer.

In het ochtendprogramma hebben we gekeken naar welke hiaten de rijinstructeurs en examinatoren van het CBR en het IBKI nogal eens tegenkomen. Wat met name opviel was, dat leerlingen vooral de juiste zit- en stuurhouding niet aan kunnen meten. Ook hebben de leerlingen moeite met het juist kunnen bedienen van het stuur (stuurmethoden) en de bediening van de pedalen. Dit hebben we in de praktijk op het ijscircuit naar voren laten komen door eerst op een 'foute' manier rond te rijden en daarna middels aanwijzingen van de slipinstructeurs de juiste lijnen en snelheden te projecteren.

verkeersacademie

De bijscholing ADAS

Veel rijinstructeurs kopen steeds modernere auto's. De meest technische snufjes zijn tegenwoordig aanwezig op de auto. Het CBR gaat op de technologische ontwikkeling aansluiten door het gebruik van deze hulpsystemen tijdens het CBR examen toe te staan. De leerling voorbereiden op het toepassen en het gebruik tijdens autorijden is een nieuw lesonderwerp op de leskaart. Na de theorie in de ochtend is aan de praktijk invulling gegeven door zowel overdag als tijdens een avondroute diverse systemen te gebruiken.

Patrick Schmitz was als docent aanwezig in Zweden. "Velen hadden wel van ADAS gehoord, maar wisten vaak niet wat het precies inhoudt. Ook hadden ze nog geen idee hoe ADAS in de rijopleiding opgenomen kon worden. En dan moet je je ineens overgeven aan de auto. Remt hij wel voor mij? Dat is erg spannend.

vk

"Pilot zeer geslaagd"

De bijscholingen in Zweden werden door IBKI bestempeld als pilot. Aan Patrick de vraag welke feedback het IBKI gaf. "De pilot was bedoeld om meer praktijksituaties aan de theoretische bijscholing toe te kunnen voegen. Het IBKI oordeelde dat die toevoeging zeker een goede aanvulling was op de theoretische bijscholing en noemde de pilot zeer geslaagd."

←  Terug naar het nieuwsoverzicht