NIEUWS |

Opmars elektrische auto gaat niet zo snel als we denken

Je zou bijna denken dat over een paar jaar iedereen elektrisch rijdt, als je afgaat op de enthousiaste verhalen van voorstanders. De branche rekent zelf maar op 30% pure stekkerauto's in 2040.

rijles elektrische auto rijbewijs

Het lijkt snel te gaan met de opmars van de elektrische auto. Zo kijken landen om ons heen naar de rijopleiding en of de automaatcode moet komen te vervallen. Maar de automobielbranche ziet het zo'n vaart niet lopen.

Elektrische auto's zullen in 2040 nog niet het merendeel van de nieuwe auto's uitmaken. Voertuigen op batterijen zullen daar zo'n 30% van uitmaken, hybride-voertuigen een kwart. Auto’s met verbrandingsmotor of een brandstofcel, zoals waterstofauto's, zijn elk goed voor bijna een kwart. Dat is het beeld dat topmensen uit de internationale autobranche schetsen in een onderzoek van consultants- en accountantsbureau KPMG.

China

China wordt volgens KPMG de grote voorloper op het gebied van elektrische auto's. Andere landen worden steeds afhankelijker van de Chinese kennis op dat gebied.

Welke brandstof in welk land belangrijk wordt, hangt af van de beschikbare natuurlijke grondstoffen. China is een van de grootste producenten van batterijcomponenten, onder meer omdat het land daar veel grondstoffen voor heeft. Dat land richt zich mede daarom ook op elektrische auto's. Een land met veel olie, zoals de Verenigde Staten, zal zich waarschijnlijk blijven richten op voertuigen met verbrandingsmotoren.

Voor de Europese autosector liggen de grootste kansen op het gebied van Internet of Things. Onder meer de verbindingen tussen auto's onderling en onder meer verkeerslichten en verkeerssystemen vallen daaronder.

Consumenten zijn vooralsnog terughoudend met de overstap naar elektrische auto's. De prijs van dergelijke voertuigen, het opladen en het bereik zijn de belangrijkste barrières.

Ontwikkelingen op de voet

Bij De VerkeersAcademie volgen we de ontwikkelingen op de voet. Zo is het op verzoek van de vereniging van opleidingsinstituten VVB, waar De VerkeersAcademie lid van is, later dit jaar mogelijk dat rijinstructeurs in opleiding hun rijproef af mogen leggen in een auto met automaat, zoals een elektrische auto.

Ook bijscholingen als ADAS zullen steeds de nieuwste ontwikkelingen behandelen. Wil jij als rijinstructeur of rijschoolhouder dus voorop lopen op het gebied van deze ontwikkelingen, volg ons dan op de voet.

←  Terug naar het nieuwsoverzicht