NIEUWS |

Lesauto winterproof maken

De winter. Voor de een de mooiste tijd van het jaar, voor de ander verschrikkelijk. Hoe dan ook, met je rijschool ontkom je er niet aan. Dit vraagt wel wat van je lesauto. Tijdens de winter zijn de omstandigheden voor je auto tenslotte een stuk zwaarder. Denk maar eens aan rijden door de sneeuw of bij gladheid. Om vervelende problemen te voorkomen is het raadzaam om je lesauto goed voor te bereiden op het koude weer. 

auto-winterproof-maken

Vastgevroren deuren

Als je auto buiten staat tijdens de winter kan het gebeuren dat ’s ochtends de deuren vastgevroren zitten. Ontzettend vervelend! En het gebeurt altijd op een verkeerd moment, bijvoorbeeld net wanneer je een leerling moet ophalen. Het is nu natuurlijk erg verleidelijk om heel hard aan de deurhendel te trekken en al je gewicht in de strijd te gooien. Niet doen! Om de deuren open te krijgen dien je de deuren bij de raamsponningen goed aan te drukken waardoor je vaak al het ijs kunt breken en de deur vervolgens weer kunt openen. Werkt dit niet, dan adviseren we je om een zakje warm water te gebruiken om het te ontdooien. Heb je hier geen zin in dan kun je dit in de toekomst voorkomen door de deurrubbers van je lesauto schoon te maken en in te smeren met een speciaal goedje dat ervoor zorgt dat het rubber niet meer kan vastvriezen. Mocht je toevallig talkpoeder of siliconenspray in huis hebben, ook dat werkt prima.

Bevroren handrem

Als je handrem bevroren is dan kun je twee dingen doen. Als eerste trek je de handrem nog eens extra hard aan. In de meeste gevallen zal daardoor het ijs eromheen breken. Werkt dit niet? Dan moet je een kwartiertje geduld hebben en je motor aanzetten met de kachel helemaal open. De handrem zal dan uiteindelijk ontdooien. Heb je weinig geduld, dan kun je dit probleem heel eenvoudig voorkomen door in de winter simpelweg de handrem niet te gebruiken. Parkeer de auto in P, in de eerste versnelling of in zijn achteruit.

Bevroren ruiten

Haal je net als ons ook weinig plezier uit het krabben van je autoramen dan raden we je aan om elke avond een ijsdeken over je voorruit te leggen. Dat scheelt al aardig wat werk. Voor de overige ruiten kun je een spuitbus gebruiken met ruitontdooier. De spuitbus werkt trouwens ook prima bij vastgevroren deuren. Om die reden is het verstandig om de bus niet in je auto te laten liggen, maar thuis. Zo heb je het altijd bij de hand. Ga in elk geval niet aan de gang met emmers warm/heet water. Hierdoor loop je de kans dat ruiten gaan barsten en dan ben je verder van huis.

Autobanden

Een ander erg belangrijk punt van aandacht zijn de bandenspanning en het profiel van je autobanden. Voldoende bandenspanning zorgt voor meer grip op de openbare weg en verbetert de rijomstandigheden. Wettelijk dient het profiel van autobanden van een personenauto minimaal 1,6 millimeter diep te zijn. Voor lesauto’s gelden andere regels. Indien je ervan verzekerd wilt zijn dat je in de winter praktijkexamens af mag nemen, dien je winterbanden te gebruiken met een profiel van minimaal 4 millimeter. Lesauto’s op zomerbanden mogen van het CBR tussen 1 november en 31 maart onder winterse omstandigheden namelijk niet als examenauto de weg op. Een goed profiel zorgt ervoor dat de banden het water op de weg goed kunnen afvoeren. Wanneer je autobanden te weinig profiel hebben, kan het water minder goed afgevoerd worden. Hierdoor heb je sneller kans om te slippen bij slecht en nat weer. Wanneer het echt winters weer buiten wordt, doe je er dus goed aan om winterbanden te monteren. 

Accu

De accu levert in de winter vaak de meeste problemen op. Probeer deze dus zoveel mogelijk te besparen door korte afstanden te vermijden. De dynamo komt dan onvoldoende in de gelegenheid om de accu bij te laden. Daarnaast verloopt de zelfontlading van een accu sneller bij lagere temperaturen. Mocht je auto niet willen starten, bel dan bij voorkeur de Wegenwacht. Als je zelf aan de slag gaat loop je kans om de elektronica te beschadigen. Om dit in de toekomst te voorkomen is het mogelijk om de accu van je lesauto voor de winter door te laten meten om te controleren of deze nog sterk genoeg is. Zo niet, dan kun je hem het beste direct laten vervangen. 

Koelvloeistof

Let er op dat er voldoende koelvloeistof in de motor zit. Dit is eenvoudig af te lezen op het reservoir. Zorg er ook voor dat de koelvloeistof nog genoeg antivries bevat, zodat het niet bevriest. Weet je niet zeker of de koelvloeistof voldoende is beschermd tegen de kou, dan kun je een antivriesmeter gebruiken om dit te controleren. 

Ruitenwisservloeistof

Zorg ervoor dat je voldoende antivries in je sproeierreservoir hebt zitten, zodat je ruitensproeiervloeistof niet kan bevriezen. Dit zorgt er ook voor dat de vloeistof niet op je voorruit in ijs verandert. Daarnaast voorkomt het dat je ruitenwissers aan je voorruit vastvriezen.

Sneeuw

Ligt er een dikke laag sneeuw op de grond schakel dan de tweede versnelling in om weg te rijden. Dat verkleint de kans op doorslippen aanzienlijk. Wees voorzichtig met het geven van gas en laat de koppeling heel langzaam omhoog komen. Als je een automaat met sneeuwstand hebt, gebruik die dan. Indien er ook een dikke pak sneeuw op je lesauto ligt, is het belangrijk om dat er van af te vegen voordat je de weg op gaat. Je wilt natuurlijk voorkomen dat het sneeuw er vanaf waait en mogelijk een gevaar gaat vormen voor de weggebruikers achter je. Als de politie dit ziet riskeer je daarnaast ook nog eens een dikke boete.

Winterset voor je lesauto

Tot slot volgt heb je hier nog een handig lijstje waarmee je jouw lesauto binnen no time klaar voor de winter hebt:

  • Winterbanden: om je grip op de weg te optimaliseren
  • Ruitontdooier: om de ruiten te ontdooien
  • Slotontdooier: om sloten te ontdooien. Bewaar het niet in je auto!
  • IJsdeken: zodat je in de ochtend niet meer hoeft te krabben
  • IJskrabber: hiermee maak je eenvoudig je ruiten ijsvrij
  • Veger: om sneeuw van je auto te vegen
  • Warme dekens: mocht je onderweg met pech komt te staan, dan kun je lekker warm blijven
←  Terug naar het nieuwsoverzicht