NIEUWS |

Hoe is het om transportplanner te zijn?

Goederenvervoer is booming. Van over de hele wereld worden goederen van hot naar her gesleept en weer terug. Grondstoffen worden gedolven en getransporteerd naar het bedrijf dat de eerste bewerking doet tot halffabricaat, waarna het weer doorgaat naar de volgende voor verwerking in het eindproduct. Dat vervolgens over de hele wereld wordt gedistribueerd. Of neem de bloemenkwekerij in Nederland, die van de kweker naar de veiling gaan en vandaar ook weer de hele wereld over. Daar komt heel wat planning bij kijken.

transportplanner

Wat doet een transportplanner?

Het begint altijd bij het soort product en welk vervoermiddel daar het meest geschikt voor is. Is er koeling nodig, wat is de omvang van de lading, hoe ver weg moet het gaan, wat zijn de wettelijke eisen, dat soort dingen. Voor gevaarlijke stoffen heeft een chauffeur bijvoorbeeld een extra diploma nodig en zal er misschien een maximale hoeveelheid per transport zijn vastgesteld. De transportplanner moet op basis van alle beschikbare informatie bepalen hoe het product vervoerd moet worden, wat de meest efficiŽnte manier is en wie de lading meekrijgt. Daarvoor zijn natuurlijk geavanceerde computersystemen beschikbaar, maar gezond verstand en inzicht zijn onmisbaar voor deze job.

Waar gaat dat heen?

Routeplanning is uiteraard een belangrijk onderdeel van de transportplanning. Zeker als een chauffeur meerdere bestemmingen heeft onderweg. Dan is het zaak om de kortste route uit te vogelen, waarbij rekening gehouden moet worden met de actuele omstandigheden zoals wegafsluitingen. Onderweg kun je dan nog te maken krijgen met files, dus je moet een marge inbouwen. Afhankelijk van de route natuurlijk, op de ene weg is die kans groter dan op de andere. Als het transport het land uit gaat wordt het nog een tikje ingewikkelder. Dan krijg je te maken met internationale voorschriften, andere verkeersregels en algehele mores, of misschien een slechte infrastructuur. Als planner behoor je dat allemaal te weten.

Pittige baan

De transportplanner heeft een grote verantwoordelijkheid. Naar de klant natuurlijk, maar vooral ook naar de chauffeur. Die is afhankelijk van de planning en loopt misschien tegen onverwachte omstandigheden aan. Of dat nou een omleiding is of een bezoekje van de douane waarbij blijkt dat een en ander niet helemaal in orde is. Dan is de planner het eerste aanspreekpunt en die zal met een oplossing moeten komen. Het vergt razendsnel uitzoeken en bedenken wat nu moet gebeuren, en tegelijkertijd rustig en netjes blijven tegen de persoon waarmee je op dat moment communiceert. Het is een baan met vele aspecten. Best pittig, maar ook spannend. Geen dag zal hetzelfde zijn.

←  Terug naar het nieuwsoverzicht