NIEUWS |

De 5 meest gemaakte fouten op Facebook

Als bedrijf wil je natuurlijk goed zichtbaar zijn op Facebook om potentiële klanten aan te spreken. Dat vergt echter wel wat van de ondernemer, zeker als die geen aparte marketingafdeling of –specialist heeft. Er zijn een aantal valkuilen bij het inzetten van je Facebookpagina. In dit artikel beschrijven we de 5 meest gemaakte fouten. Doe er je voordeel mee.

facebook-1

Vind ik leuk

Het lijkt logisch om te proberen zoveel mogelijk likes te krijgen. Maar dat is niet wat Facebook het belangrijkst vindt. Enige tijd geleden is het algoritme zo aangepast, dat je hoger in de ranking komt als je veel interactie hebt op je pagina. Natuurlijk is het prettig om een duimpje onder je bericht te krijgen. Maar het is dus belangrijker dat je mensen uitnodigt te reageren op je post.

Post regelmatig

Om je pagina interessant te houden is het belangrijk dat je met enige regelmaat iets deelt. Lange tussenpozen zijn uit den boze, maar ook teveel achter elkaar is niet handig. Probeer elke dag 1, hooguit 2 keer iets te posten. Je kunt experimenteren met Facebook Insights, een gratis statistiekenpakket, om te zien op welke tijdstippen je het grootste bereik hebt.

Storytelling

Het is belangrijk dat je berichten iets te vertellen hebben. Het simpelweg delen van een link of alleen een foto zal niet veel aandacht krijgen. Zorg dat je er altijd een stukje tekst bij zet, het liefst een grappig of ontroerend verhaal. Bijvoorbeeld over een bepaalde gebeurtenis van die dag. Zo hou je je lezers geboeid en nodig je uit om te reageren. Reageer daar zelf dan ook weer op, want het is immers belangrijk om de interactie gaande te houden.

Negatieve reacties niet verbergen

Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand een klacht over jouw bedrijf heeft en het nodig vindt dat op Facebook te delen. Dat kan heel vervelend zijn, liever zou je zien dat diegene even belt natuurlijk. Toch moet je dat soort reacties zeker niet verbergen of verwijderen. Reageer altijd serieus en netjes op een negatief bericht. Daarmee laat je zien dat je de klacht gehoord hebt en een oplossing wil zoeken.

Maak zelf foto’s en filmpjes

Gebruik geen stockfoto’s van sites als pixabay.com. Dit wordt door Facebook opgemerkt en kan invloed hebben op je ranking. Bovendien komt het veel vriendelijker over als je af en toe je eigen gezicht laat zien of die van je klanten (mits zij akkoord zijn met de plaatsing natuurlijk). Op die manier zorg je dat mensen jou en je bedrijf leren kennen, wat je sympathie zal opleveren. En sympathieke bedrijven krijgen meer klanten.

←  Terug naar het nieuwsoverzicht