NIEUWS |

5 tips om via social media aan leerlingen te komen

Social media zijn tegenwoordig onmisbaar om je bedrijf bij het publiek onder de aandacht te brengen. Bovendien is het gratis, in tegenstelling tot een advertentie in de plaatselijke krant. En het mooiste is dat je ook direct in contact staat met je publiek, als je het goed aanpakt. Je kunt je bedrijf echt een gezicht geven en door interactie met je lezers duidelijk maken wat jouw bedrijf aan meerwaarde heeft. Maar hoe pak je dat aan?

socialmediaa

Welke social media zijn geschikt?

Het hangt van je doelgroep af welke kanalen je het best in kunt zetten. Voor een rijschoolhouder bestaat die doelgroep voornamelijk uit jongeren vanaf 18 jaar. LinkedIn is in dit geval minder geschikt, al kost het niet veel moeite om in elk geval een profiel aan te maken zodat je wel op te zoeken bent. Voor interactie met je publiek zijn Facebook, Twitter en Instagram meer geschikt.

Zorg voor een eigen website

Het is belangrijk dat je een eigen site hebt met informatie over jouw aanbod. Je kunt daar in je berichten op social media naar verwijzen. Je kunt de site statisch houden en deze uitsluitend gebruiken voor het overbrengen van je aanbod (wat trouwens niet goed is voor je vindbaarheid op Google), maar je kunt er ook voor kiezen om je berichten steeds op je site te plaatsen. De meeste content management systemen bieden de mogelijkheid om direct door te plaatsen naar verschillende social media. Dat scheelt tijd.

Over tijd gesproken

Het bijhouden van je social media kost tijd. Maar het loont zeker de moeite. Als je er echt werk van wil maken schrijf je een plan. Daarin beschrijf je welke kanalen je gebruikt, eventueel in combinatie met een eigen site, hoe vaak je van plan bent berichten te delen en wat voor soort berichten je kwijt wilt. Dat geeft houvast.

Maak het persoonlijk

Mensen zullen niet snel ge´nteresseerd zijn als je alleen maar reclame maakt voor je bedrijf. Zeker op Facebook wil je ook interactie met je lezers omdat dit de ranking van je pagina verhoogt. Zorg dus voor een leuk verhaal, met een mooie zelfgemaakte foto, of beter nog een filmpje. Dit geeft je bedrijf smoel en zal de sympathie wekken van potentiŰle klanten.

Geef altijd een reactie

Zoals gezegd is interactie een belangrijk onderdeel van social media. Reageer dus altijd op berichten, ˇˇk als het om kritiek gaat. Daarmee laat je zien dat je betrokken bent en het geeft je lezers het gevoel dat ze ertoe doen. En dat is de beste reclame voor je bedrijf.

←  Terug naar het nieuwsoverzicht