NIEUWS |

Nieuwsbericht over onze e-learning programma's

De VerkeersAcademie biedt online beroepsopleidingen aan instructeurs en ondernemers in het personen- en goederenvervoer. De organisatie is sinds de start gericht op kwaliteit en betrouwbaarheid. De opleidingen zijn praktijkgericht en innovatief. Mede-oprichter en directeur van de divisie OnlineStuderen.com Harm Barteling vertelt hoe De VerkeersAcademie de e-learning omgeving liet ontwikkelen.

“In de jaren negentig werkte ik als onderwijskundig adviseur bij een grotere aanbieder van verkeersopleidingen. Aanvankelijk ging het om klassiek contactonderwijs, maar dat veranderde door twee dingen. Allereerst verveelvoudigde de vraag naar onze cursussen door de invoering van de verplichte bijscholing in 1996. Ten tweede waren ‘nieuwe’ media als cd-rom en het snel opkomende internet perfecte instrumenten om de aantallen cursisten en cursussen uit te breiden. Na de eerste experimenten met dit afstandsonderwijs besloot ik als ondernemer in e-learning verder te gaan.

Maatwerk
In het begin waren we volledig afhankelijk van Nederlandse softwaremakers die iedere cursus als maatwerk uitvoerden. Omdat we de kosten wilden drukken, maar ook omdat we de kwaliteit wilden garanderen én verder wilden groeien, gingen we vanaf 2005 op zoek naar functionaliteit en een content management systeem waarmee we zelf een e-learning portal konden ontwikkelen en beheren. Die zoektocht was lang, maar tevergeefs: er was geen standaardproduct te vinden dat aan onze wensen voldeed.


Goede verstaanders
In diezelfde tijd werden we benaderd door NetRom Software. Al in de eerste gesprekken met Han in ’t Veld en technisch directeur Mircea Negrila werd duidelijk dat NetRom Software snel zou kunnen maken wat wij nodig hadden. Ze lieten dat binnen enkele weken ook overtuigend zien. Vanaf die vliegende start waren er weinig woorden nodig voor een goed begrip van onze functionele wensen. Grappig genoeg bleek er meer communicatie nodig te zijn om zaken als koppelingen, infrastructuur en implementatie te tackelen.


Bijzonder talent
Voor die besprekingen zijn we toen zelf naar Craiova gegaan. Daar was ik direct onder de indruk van de organisatie en de bedrijfscultuur. Over welk onderwerp het ook gaat, Mircea Negrila en zijn projectmanagers begrijpen vrijwel altijd direct wat wij bedoelen. Mircea is in mijn ogen een briljant informaticus met het bijzondere talent om technisch zeer vakbekwame programma- en projectmanagers en programmeurs te selecteren op klantgerichtheid en communicatieve vaardigheden. Het management helpt de ontwikkelaars zonder veel tekst of documentatie op gang en komt snel terug met een werkend product.

Interactie
Inmiddels zijn we voor het beheer vrijwel onafhankelijk van NetRom Software. Onze portal biedt zowel ons als de docenten en studenten uitgebreide ondersteuning op maat, inclusief uitgebreide student-volg-functionaliteit. We kiezen ervoor om systematisch te blijven investeren in functionele uitbreiding, restyling en verbeteringen als nieuwe vraagvormen. Veel van onze cursisten redden zichzelf en hebben niet veel begeleiding nodig. Ik durf echter te beweren dat voor 60% van de studenten in het Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (BVE) een vorm van begeleid leren noodzakelijk is. Persoonlijk droom ik dan ook van een e-learning concept waarin contactonderwijs in de vorm van online interactie wordt geïntegreerd met afstandsonderwijs. Met het juiste concept kun je per doelgroep het optimum van kwaliteit en efficiency bereiken. En ik weet wel waar ik de aanvullende functionaliteit vandaan haal: NetRom Software heeft zich overtuigend bewezen als e-learning softwarespecialist.”

←  Terug naar het nieuwsoverzicht